Algemene voorwaarden De Sutter Electronics (v.20180525)
ALGEMENE VOORWAARDEN
1 TOEPASSINGSGEBIED VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN
1.1 Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, brengt de aanvaarding van het bestek door de klant zijn toetreding mee tot deze
algemene voorwaarden. In geval van tegenstrijdige bepalingen tussen het lastenboek opgesteld door de architect en de huidige algemene
voorwaarden, hebben deze laatste voorrang.
1.2 Deze algemene voorwaarden regelen de verhoudingen tussen de verkoper-installateur en de klant. Enkel de schriftelijke wijzigingen
die zijn getekend door beide partijen, en die voorkomen in het bestek of in enig ander document, kunnen afwijken van deze algemene
voorwaarden.
1.3 De bestelvoorwaarden van de klant zijn niet tegenstelbaar aan de verkoper-installateur.
2 AANBOD – AANVAARDING (GELDIGHEIDSDUUR AANBOD)
2.1 De bestekken en de prijsaanbiedingen die aan de klant worden overgemaakt, zijn één maand geldig. (ontstaan van de overeenkomst)
2.2 De bestelling is pas definitief vanaf de ondertekening van de koopovereenkomst door de klant en het storten van een voorschot van
dertig procent van de totale prijs exclusief belastingen. Bovenop de huidige algemene voorwaarden, worden de rechten en plichten van de
partijen vastgelegd door de overeenkomst. (bepaling van de prijs)
2.3 De eventuele studie- en onderzoekskosten die voorafgaan aan de opmaak van het bestek zijn ten laste van de klant, ongeacht of er
daarna een overeenkomst wordt gesloten.
2.4 Al de prijzen van de verkoper-installateur zijn exclusief belastingen en kunnen naar keuze van de verkoper-installateur forfaitair of op
uurbasis worden berekend.
2.5 Voor elk werk op uurbasis of in regie worden de materialen berekend aan de dagprijs en de werkuren van de arbeiders worden berekend
vanaf het vertrek tot aan de aankomst in het atelier, vermeerderd met de transportkosten, verplaatsingskosten en prestaties voor het
op- en afladen van materialen.
2.6 De werken worden uitgevoerd met de basismaterialen die normaal voorhanden zijn. De specifieke eisen van de klant dienen te worden
meegedeeld aan de verkoper-installateur op het moment dat het bestek wordt gevraagd. Indien deze eisen daarna worden meegedeeld,
kunnen de prijzen worden aangepast.
2.7 In geval van prijsveranderingen van het materiaal, de lonen, de sociale lasten of speciale belastingen, kunnen deze aangepast worden
volgens de prijsherziening die met het aanbod samengevoegd wordt.
3 TERMIJN
3.1 De datum van het begin van de werken wordt vastgelegd in onderling overleg met de klant, maar kan steeds worden uitgesteld door
de verkoper-installateur bij uitzonderlijke omstandigheden en/of omstandigheden onafhankelijk van de wil van de verkoper-installateur.
3.2 De leveringstermijnen en uitvoeringstermijn die eventueel zijn bepaald zijn slechts indicatief van aard en zijn nooit bindend. Enkel een
achterstand van meer dan een maand na verzending van een aangetekende ingebrekestelling door de klant, kan door deze laatste worden
ingeroepen om de uitvoering van diens verbintenissen op te schorten of om de gerechtelijke ontbinding van de overeenkomst te vragen.
3.3 De klant dient zo goed als mogelijk de uitvoering van deze werken te vergemakkelijken. Hij dient ervoor te zorgen dat de materialen op
de werf kunnen worden geleverd. Hij dient ervoor te zorgen dat de lokalen en trappen waar de werken dienen te worden uitgevoerd vrij zijn
van elk obstakel. Elk werk van opruiming en/of schoonmaak zal in supplement aan de klant worden gefactureerd.
3.4 De bestekken worden opgemaakt in de veronderstelling dat de werken zonder onderbreking worden uitgevoerd. Indien andere professionelen
tegelijkertijd met de verkoper-installateur werken, dient de klant ervoor te zorgen dat de normale vooruitgang van de werken van
de verkoper-installateur niet wordt gestoord. Indien dit het geval zou zijn, worden de uitvoeringstermijnen verlengd. De verloren en niet
recupereerbare wachttijden zullen in supplement worden gefactureerd.
3.5 Alle uitgaven die voortvloeien uit tijdverlies waarvan de oorzaak niet bij de installateur ligt, zoals de vertraging in het afwerken van
lokalen, van grondvesten, eerbiedigen van veiligheidsregels zullen aangerekend worden als toeslag van de overeengekomen prijs.
4 BETALING (BETALINGSMODALITEITEN)
4.1 Een voorschot van dertig procent van de totale prijs exclusief belastingen wordt door de klant betaald op de dag van de ondertekening
van de overeenkomst. Elk voorschot dat betaald is aan de verkoper-installateur blijft definitief verworven door deze indien de overeenkomst
om welke reden ook, die niet toerekenbaar is aan de verkoper-installateur, zou worden verbroken.
4.2 Voor de betaling van het saldo van de prijs zal de verkoper-installateur aan de klant tussentijdse facturen versturen in de loop van de
uitvoering van de werken. Het eventuele saldo van de prijs wordt betaald bij oplevering van de werken.
4.3 Alle facturen zijn contant en zonder disconto te betalen op de maatschappelijke zetel van de verkoper-installateur. (afwijking van het
recht om exceptie van niet-uitvoering in te roepen door de klant)
4.4 Het inhouden van om het even welke som als zekerheid voor een goede uitvoering is niet toegelaten. (sancties in geval van niet-betaling)
4.5 In geval van niet-betaling op de vervaldag, is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidsinterest verschuldigd
aan de verkoper-installateur. De interest wordt berekend aan twaalf procent per jaar.
4.6 In geval van niet-betaling op de vervaldag, is de klant eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling op de vervaldag aan de
verkoper-installateur een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van vijftien procent van het verschuldigde bedrag exclusief
belastingen, met een minimum van 55 EUR.
4.7 De niet-nakoming van de betalingsmodaliteiten brengt eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling het verval van de termijn
mee en maakt alle door de klant aan de verkoper-installateur verschuldigde sommen volledig en onmiddellijk opeisbaar, zelfs indien de
facturen nog niet hun vervaltermijn hebben bereikt. (recht om de exceptie van niet-uitvoering in te roepen door de verkoper-installateur
in geval van niet-betaling)
4.8 De verkoper-installateur houdt zich bovendien het recht voor om de levering en/of de werken op te schorten tot wanneer de facturen
voldaan zijn, zonder schadevergoeding voor de klant en onverminderd het recht om terugbetaling te eisen van de opgelopen kosten en
schade. Zulke opschorting kan tussenkomen indien de betaling niet is geschied binnen de 48 uur na het versturen van een ingebrekestelling.
De overeengekomen termijnen worden dan automatisch verlengd met de duur van de onderbreking ervan. (uitdrukkelijk ontbindend beding)
4.9 Indien de facturen binnen de acht kalenderdagen na de opschorting van de werken door de verkoper-installateur onbetaald blijven,
houdt deze zich het recht voor de overeenkomst ten laste van de klant te ontbinden zonder voorafgaande rechterlijke toelating en zonder
afbreuk aan het recht om terugbetaling van de opgelopen kosten en geleden schade te vorderen. (anticipatory breach clausule)
4.10 De verkoper-installateur houdt zich eveneens het recht voor om de uitvoering van zijn verbintenissen op te schorten of een einde te
stellen aan de overeenkomst zonder voorafgaande rechterlijke toelating wanneer na het afsluiten van de overeenkomst blijkt dat de klant
een essentieel deel van zijn verbintenissen niet zal uitvoeren wegens een ernstig gebrek in diens uitvoeringsmogelijkheden of door diens
insolvabiliteit.
5 OVERDRACHT VAN EIGENDOM EN RISICO’S (EIGENDOMVOORBEHOUDSCLAUSULE)
5.1 De eigendom van de goederen en materialen worden pas aan de klant overgedragen nadat de prijs integraal is betaald. De bijkomende
materialen, die niet zouden worden gebruikt, zijn niet in de prijs begrepen en blijven bijgevolg eigendom van de verkoper-installateur.
5.2 Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, worden de gedemonteerde en ongebruikte materialen eigendom van de verkoper-installateur,
indien de overeenkomst veranderingen aan bestaande constructies omvat. (overdracht van risico’s)
5.3 In afwijking van artikel 1788 van het Burgerlijk Wetboek, komt de overdracht van de risico’s aan de klant tot stand vanaf de levering van
de goederen op de werf. (exoneratie voor de aansprakelijkheid van bewaarder van het goed)
5.4 De klant neemt vanaf de levering de bewaking van de materialen en de goederen op zich, en is verantwoordelijk voor de opgelopen
schade (hierin begrepen diefstallen, verdwijningen of gelijk welke beschadigingen). De klant verbindt er zich toe om in de onmiddellijke
nabijheid van de werf een droog lokaal, dat afsluitbaar is met een sleutel, ter beschikking te stellen van de verkoper-installateur voor het
opslaan van materialen en goederen.
6 OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST (FORFAITAIRE SCHADEVERGOEDING IN GEVAL VAN EENZIJDIGE OPZEGGING)
6.1 Indien de klant eenzijdig de overeenkomst verbreekt of de overeenkomst niet meer volledig of ten dele kan worden uitgevoerd door
haar toedoen, is deze aan de ondernemer een schadevergoeding verschuldigd van twintig procent van de totale prijs inclusief belastingen.
6.2 Indien de klant vraagt om zijn oorspronkelijke bestelling te wijzigen, en deze wijziging meer dan een kwart vertegenwoordigt van de
verkoopprijs exclusief belastingen zoals deze is weergegeven in het oorspronkelijke bestek, houdt de ondernemer zich het recht voor om de
overeenkomst te beëindigen. Geen enkele schadevergoeding kan door de klant worden gevorderd wegens de opzegging.
6.3 De ondernemer houdt zich bovendien het recht voor om een einde te stellen aan de overeenkomst indien een van de volgende gebeurtenissen
zich voordoet: overlijden, onbekwaamheid, faillissement, gerechtelijk akkoord, vereffening van de vennootschap. Geen enkele
schadevergoeding kan door de klant gevorderd wegens de opzegging.
7 CONFORMITEIT EN VEILIGHEID
7.1 Alle installaties moeten aan de wettelijke, of door de elektrische distributienetten ingestelde reglementering beantwoorden (AREI).
7.2 De controle van de installaties en de kosten die daaraan verbonden zijn vallen ten laste van de klant.
7.3 Wanneer er verschillende aannemers tegelijk of achtereenvolgend, zelfs indien ze elkaar opvolgen zonder elkaar te ontmoeten, op een
werf tewerkgesteld zijn, zullen de werken niet beginnen voor de aanduiding van een werfcoördinator inzake veiligheid en gezondheid en
de ontvangst van zijn verslag (op de werven kleiner dan 500 m², zou de aannemer of de architect die de nodige vorming gevolgd heeft,
aangeduid kunnen worden als werfcoördinator). Indien de veiligheidsverplichtingen niet nageleefd worden, zal het werk geschorst worden
zolang de werf aan de veiligheidseisen niet beantwoordt.
8 NIEUW VERZOEK VAN DE KLANT OF ONVOORZIENE GEBEURTENIS
8.1 In geval van een nieuw verzoek van de klant, dat niet voorzien is in het oorspronkelijke bestek, beoordeelt de verkoper-installateur of
hij in staat is te voldoen aan het verzoek of niet. De weigering van de verkoper-installateur om te voldoen aan het nieuwe verzoek doet
geen afbreuk aan de oorspronkelijke bestelling en de partijen zullen bijgevolg nog steeds verplicht zijn om de verbintenissen die uit de
oorspronkelijke bestelling voortvloeien, uit te voeren.
8.2 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst onvoorziene gebreken of verborgen gebreken zouden worden vastgesteld, die herstellingen
of wijzigingen zouden noodzakelijk maken, zullen deze in aan uurtarief en met supplement worden uitgevoerd. Opdat het normale
verloop van de werken zou worden bewaard, dient het akkoord van de klant voor dergelijke onvoorziene werken slechts te worden gevraagd
wanneer de reparatiekosten 15% van het volledige bedrag van het bestek exclusief belastingen overschrijden.
9 OVERMACHT
9.1 In geval van overmacht, is de partij die hiervan het slachtoffer is bevrijd van elke verantwoordelijkheid. Zij kan de verbintenissen
verminderen of veranderen, de overeenkomst verbreken of de uitvoering ervan tenietdoen of opschorten, zonder dat zij verplicht is enige
schadevergoeding te betalen.
9.2 Partijen beschouwen met name volgende gebeurtenissen als gevallen van overmacht: oorlogen, burgeroorlogen, stakingen, lock-outs,
onderbreking van machines, brand, overstroming, opschorting van de transportmiddelen, moeilijkheden bij het voorzien van basismaterialen,
materialen en energie, beperkingen of bepalingen opgelegd door de overheden.
10 AANVAARDING – WAARBORG (OPLEVERINGSMODALITEITEN)
10.1 De werken zullen het voorwerp uitmaken van een oplevering die geldt als aanvaarding van de werken door de klant. De oplevering
kan in verschillende fasen gebeuren, ofwel volgens de specificiteit van de werken, ofwel in functie van de ruimte. De oplevering, of in
voorkomend geval elke fase hiervan, wordt per proces-verbaal vastgesteld, na een vergadering tussen de partijen, of hun vertegenwoordigers,
op de werf.
De oplevering, en bijgevolg de aanvaarding, wordt geacht te zijn bekomen in de volgende gevallen:
– vijftien kalenderdagen nadat de verkoper-installateur per aangetekende brief de klant tevergeefs heeft uitgenodigd om over te gaan tot
oplevering;
– de klant betaalt zonder voorbehoud het saldo van de prijs van de onderneming.
10.2 De waarborg is afhankelijk van een voldoend toezicht en onderhoud vanwege de klant.(clausules tot beperking van de waarborg voor
lichte verborgen gebreken)
10.3 De lichte verborgen gebreken zijn slechts gedekt door de waarborg van de verkoper-installateur voor een periode van zes maanden,
te rekenen vanaf de oplevering van de werken. Na zes maanden is de verkoper-installateur bevrijd van zijn waarborg en worden de risico’s
van het zich voordoen van een licht verborgen gebrek gedragen door de klant. (gebreken van het materiaal) (Onder voorbehoud van toepassing
van de wet van 1 september 2004 met betrekking tot de bescherming van consumenten bij de verkoop van consumptiegoederen)
10.4 Wanneer het geleverde en geplaatste materiaal het voorwerp uitmaakt van een waarborg, worden de duur en de voorwaarden van het
beroep op deze waarborg strikt beperkt tot de waarborg die verleend is door de fabrikant. In geen enkel geval kan de verkoper-installateur
tot meer gehouden zijn dan de waarborg van de fabrikant. Deze waarborg kan bovendien niet ingeroepen worden door de klant indien
het defect te wijten is aan een oorzaak die vreemd is aan de fabrikant, zoals met name water, vuur of het werk van een derde. (Onder
voorbehoud van toepassing van de wet van 1 september 2004 met betrekking tot de bescherming van consumenten bij de verkoop van
consumptiegoederen)
10.5 De waarborgen vernoemd in de artikels 10.3 en 10.4 zijn strikt beperkt tot het herstellen van de gebreken van het werk of het vervangen
van de defecte stukken en kunnen in geen enkel geval aanleiding geven tot het betalen van een schadevergoeding.
10.6 De waarborgen vernoemd in de artikels 10.3 en 10.4 kunnen slechts door de klant worden ingeroepen voor zover deze het gefactureerde
bedrag integraal heeft betaald.
10.7 In geval van toepassing van de wet van 1 september 2004 met betrekking tot de bescherming van consumenten bij de verkoop van
consumptiegoederen, kan de wettelijke garantie voorzien in artikel 1649 quater van het Burgerlijk wetboek slechts worden ingeroepen
gedurende een periode van twee maanden te rekenen van het moment waarop de klant het defect of het gebrek heeft vastgesteld of zou
moeten hebben vastgesteld. Eenmaal deze termijn voorbij, kan de klant geen beroep meer doen op de waarborg.
11 PROFESSIONELE BURGERLIJKE AANSPRAKELIJKHEID (BEPERKINGEN VAN DE PROFESSIONELE AANSPRAKELIJKHEID)
11.1 De verkoper-installateur stelt alles in het werk om materiële schade tijdens de uitvoering van de werken te voorkomen.
11.2 Het komt aan de klant toe om de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen te nemen of te laten nemen door de bewoners van het gebouw,
met name door in de werkzone geen waardevol meubilair te plaatsen of door de bescherming ervan te verzekeren indien dit niet kan worden
verplaatst. De klant kijkt er eveneens op toe zijn waardevolle voorwerpen op een veilige plaats op te bergen.
11.3 In geval van ramp, is enkel de verzekeraar van de verkoper-installateur gerechtigd om de schade die door de klant wordt geleden,
te ramen.
11.4 Elk ongeval dient binnen de 24 uur vanaf het plaatsvinden ervan onmiddellijk per telefoon te worden aangegeven en bevestigd per
aangetekend schrijven. Bij gebrek aan dergelijke aangifte binnen een termijn van 24 uur, zal de klant niet meer het recht hebben zich tot
de verkoper-installateur te wenden.
11.5 De aansprakelijkheid van de verkoper-installateur is uitdrukkelijk beperkt tot het bedrag van de verzekeringsdekking. Een kopie van de
polis wordt op eenvoudige vraag aan de klant overgemaakt.
12 KLACHTEN
Elke klacht met betrekking tot facturen moet binnen de acht kalenderdagen vanaf ontvangst van de factuur worden bekengemaakt. Bij
gebreke van een klacht binnen een termijn van acht kalenderdagen, worden de facturen geacht aanvaard te zijn.
13 TOEPASSELIJK RECHT – BEVOEGDE RECHTBANK
13.1 De verhouding tussen de verkoper-installateur en de klant is onderworpen aan het Belgische recht, ongeacht welke de nationaliteit
van de partijen is.
13.2 Elk geding valt onder de exclusieve bevoegdheid van de hoven en rechtbanken van Oudenaarde. Indien het geschil onder de bevoegdheid
van de kantonrechter valt, zal enkel de vrederechter van het kanton Zottegem bevoegd zijn.